Realizuje: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre a Technická univerzita vo Zvolene
Trvanie: Január 2024 – marec 2026
Príspevok k napĺňaniu cieľov Reformy 5 a investície 1 Komponentu 8 POO
Aktivita prispeje k napĺňaniu cieľov reformy komponentu 8, ktorým je zvýšiť výkonnosť slovenských vysokých škôl, podporiť ich diverzifikáciu, profiláciu, inklúziu a spoluprácu so zahraničím, verejným a súkromným sektorom za súčasného zachovania akademických práv a slobôd, vďaka čomu vysoké školy prispejú k posilneniu kvality ľudského kapitálu, sociálnej inklúzii, inovačnému potenciálu Slovenska, vyššej konkurencieschopnosti ekonomiky, k ekonomickému rastu a udržateľným pracovným miestam. Tak isto aktivita prispeje k Reforme 5: Koncentrácia excelentných vzdelávacích a výskumných kapacít, ktorej cieľom je podpora spájania vysokých škôl do väčších celkov, ktoré obstoja v medzinárodnej konkurencii a zároveň budú dovnútra vytvárať súťažné a diverzifikované prostredie a zároveň jej Investícia 1: Investičná podpora pri strategickom rozvoji vysokých škôl. Uvedené bude dosiahnuté zvýšením konkurencieschopnosti univerzít spojením do konzorcia a iIntegráciou na úrovni knižničných, publikačných a IT systémov.
Opis aktivity
Prepojenie knižničných systémov, publikačných systémov a zdieľanie databáz členov konzorcia umožní prístup študentov a zamestnancov k potrebným informačným zdrojom, ale aj prístup medzinárodnej vedeckej komunity k výstupom vedeckovýskumnej a inej tvorivej činnosti. Implementácia prepojenia umožní efektívne využívanie technických a programových prostriedkov, postupov, znalostí a báz údajov pri riešení aktuálnych problémov poľnohospodárstva, lesníctva, udržateľného využívania krajiny a obnoviteľných prírodných zdrojov, ktoré patria k nosným témam výskumu členov konzorcia. Vzájomné zdieľanie znalostí a postupov využívania moderných digitálnych technológií umožní lepšie zhodnotenie doterajších investícií a vývoj inovatívnych riešení aktuálnych problémov udržateľného využívania krajiny, obnoviteľných prírodných zdrojov, rozvoja ekosystémových služieb a ochrany životného prostredia. Do budúcnosti to bude predpokladom pre rozvoj aplikácií umelej inteligencie, expertných systémov, systémov pre podporu rozhodovania, 3D tlače, IoT, internetových technológií, webových aplikácií pre potreby digitalizácie poľnohospodárstva a lesníctva. Excelentnosť navrhovaných aktivít spočíva aj v tom, že budeme proaktívne univerzity vo vytváraní podporných IT systémov pre vzdelávanie, poradenstvo, ale aj vedecko výskumnú disemináciu výsledkov (AKIS).
SPU aj TUZVO používa rovnaký systém - Advanced Rapid Library ako komplexný knižničný systém (KIS), vrátane podsystému pre evidenciu publikačnej činnosti. Toto vytvára dobrú východiskovú situáciu pre prepojenie knižničných systémov. Harmonizácia prebehne na systémovej úrovni nakoľko konzorcium pracuje na rovnakej platforme ISO 2709. Prepojenie knižničných systémov môže vytvoriť vhodné podmienky pre zdieľanie mnohých knižničných činností a služieb. Môže ísť napríklad o zdieľanie fondov a zdieľanú katalogizáciu. Knižnično.-informačný systém zahŕňa aj funkcionality digitálneho repozitára, prepojenie KIS tak umožní zdieľanie obsahu v repozitároch. V rámci zdieľania fondov by bola nesporne zaujímavá služba digitalizácie na požiadanie.Zároveň obe univerzity využívajú identický informačný systém (UIS), na základe ktorého sa zefektívnia procesy a služby pre študentov a zamestnancov univerzitného konzorcia. Uľahčí sa prenos údajov, zjednotia používateľské moduly a kvalita požadovaných informácií.
Výstupom aktivity konzorcia bude:
- prepojenie knižničných databáz a systémov s cieľom zvýšiť kvalitu knižnično-informačných služieb a zlepšiť dostupnosť informačných zdrojov pre študentov, pedagogických a vedecko-výskumných zamestnancov konzorcia,
- koordinovaný postup pri implementácii digitálneho repozitára a zlepšenia funkcionalít systému evidencie publikačnej činnosti,
- EWP (Erasmus Without Papers ) - prepojenie k ostatným vysokoškolským inštitúciám v rámci Európskeho vzdelávacieho priestoru,
- Európsky študentský identifikátor (ESI) – prepojenie s UIS,
- Aktualizácia modulov UIS pre podporu kvality hlavných činností konzorcia (napr. platobná brána, evidencia projektov, dátová analytika vzdelávacej činnosti ako podpora pre vnútorný systém kvality a pod.)
Realizácia aktivity podporí kvalitné vzdelávane a excelentný výskum prostredníctvom špičkových služieb, IKT riešení a informačných zdrojov. Zabezpečí vytvorenie zázemia a informačnú podporu pre výskumno-vývojové a inovačné projekty, zlepší komunikáciu informácií pre vzdelávanie, výskum a riadiace procesy.
Opis podaktivít
UIS – Implementácia modulov pre podporu kvality hlavných činností konzorcia
Platobná brána v module ubytovania
Cieľom danej podaktivity je rozšírenie modulu ubytovania o možnosti úhrady bytného, pokút a extra poplatkov prostredníctvom platobnej brány. Pri okamžitých online prevodoch sa systém dozvie spätnú informáciu a vykoná kroky v súvislosti s typom platby pre študenta. Študent bude notifikovaný o stave úhrady a jeho financovania v časti ubytovania. Súčasťou riešenia je taktiež prepojenie UIS - SAP/SOFIA v kontexte generovania a správy platobných predpisov v časti ubytovanie. Cieľom podaktivity je taktiež minimalizácia procesných úkonov spojených s úhradami za bytné a eliminovanie chybných platieb.
Evidencia projektov ako súčasť inovovaného modulu Veda a Výskum
Elektronická správa projektov pozostáva z kompletnej evidencie projektov. Modul poskytuje informácie pre vedenie univerzity/fakúlt o podaných, získaných a prebiehajúcich projektoch. Tak isto poskytuje správu projektov pre riešiteľa, sleduje posun práce na projekte v riešiteľskom kolektíve, zaisťuje povinnú publicitu a prepojenia SAP/SOFIA v súvislosti s financovaním. Konečným výstupom bude rozšírenie modulu veda a výskum o evidenciu projektov, zdieľanie dát a podporu vedy a výskumu v rámci konzorcia.
Dátová analytika vzdelávacej činnosti
Aktivita pozostáva z vybudovania konektoru a upravenej databáze nad dátami informačného systému v oblasti vzdelávacej činnosti, tak aby bolo možné spracúvať dané dáta pomocou strojového učenia. Výstupom je interaktívny online portál zobrazujúci dáta s rôznymi štatistikami, ktoré slúžia ako zdroj informácií do správ o vzdelávacej činnosti, informácie pre verejnosť v kontexte otvorených dát „open data“ a v neposlednom rade ukazovatele pre univerzity konzorcia pri nábore študentov pre spoločné odbory a vzdelávacie aktivity.
EWP – aktualizácia modulu IIA (Inter-institutional agreement)
Skupina modulov EWP (Erasmus Without Papers) univerzitného informačného systému predstavujú skupinu modulov a natívnych konektorov pre prepojenie k ostatným vysokoškolským inštitúciám v rámci Európskeho vzdelávacieho priestoru, ktoré pristúpili na myšlienku elektronickej výmeny kontraktov a údajov o odchádzajúcich a prichádzajúcich študentoch medzi inštitúciami. Jeho podstata (odbúranie nutnosti papierovej komunikácie a agendy) je plne v súlade s identitou SPU ako „Zelenej univerzity“. Na základe celoeurópskej špecifikácie EWP umožňuje komunikáciu v rámci definovaných API bez nutnosti používať ďalší špecializovaný softvér, napríklad Dashboard. Údaje sú automaticky prenášané do a z jednotlivých agend zahraničného oddelenia v rámci integrovaného informačného systému. IIA manager umožňuje jednoduchú úpravu, korekciu a celkovú administráciu medzi-inštitucionálnych zmlúv Erasmus+ až po finálne odsúhlasenie a podpísanie zmluvy. Je to register všetkých uzatvorených medzi-inštitucionálnych zmlúv. Profilové informácie sa potom môžu podľa potreby aktualizovať bez opätovného podpisovania medzi-inštitucionálnych dohôd.
EWP - Implementácia modulu Learning Agreement
Online Learning Agreement OLA je digitálna verzia dokumentu Erasmus+ Learning Agreement for Studies (Zmluva o štúdiu), ktorú jednoducho vytvorí študent na základe svojho Európskeho študentského identifikátora a následne upravuje svoj študijný plán na Erasmus+ mobilite. Obsahuje informácie o študentovi, termínoch mobility, kontakty zodpovedných osôb a v prvom rade je to zoznam navolených predmetov (vrátane určenia kreditov), ktoré bude študent študovať na prijímajúcej inštitúcii a je schvaľovaný tromi stranami.
Prostredníctvom EWP - LA modulu sa údaje z OLA zobrazia prijímajúcej a vysielajúcej univerzite, administrátori majú možnosť ich podpisom schváliť alebo odmietnuť s návrhom na zmenu bez potreby dokumenty tlačiť a skenovať. Súčasťou tak ako v module IIA sú tiež štatistiky a celkový prehľad zmlúv.
EWP – Mobility FactSheet API
Táto funkcionalita umožní zdieľať po sieti EWP partnerským univerzitám všetky užitočné informácie potrebné pre prichádzajúcich študentov v procese mobility. Správa rozhrania bude plne integrovaná v UIS s rôznymi úrovňami oprávnení, tak aby sa poskytované informácie dali rozdeliť pre jednotlivé súčasti univerzity.
Európsky študentský identifikátor
Európsky študentský identifikátor (ESI) je digitálny identifikátor, ktorý študentom umožňuje jedinečne sa identifikovať pri online prístupe k službám študentskej mobility. ESI podporuje a uľahčuje medzinárodnú mobilitu študentov a nadnárodnú spoluprácu inštitúcií vysokoškolského vzdelávania. Prvým prípadom použitia, kde sa študenti môžu identifikovať pomocou ESI, je digitálny európsky študentský preukaz v aplikácii Erasmus. Rozhranie umožní EWP modulom prepojiť informácie zdieľané prostredníctvom EWP siete so správnym študentom bez potreby akéhokoľvek manuálneho zásahu.
Prepojenie knižničných databáz
Spoločný prístup k zdrojom akademických knižníc
Riešenie bude zahŕňať: Spoločný prístup k zdrojom akademických knižníc (Slovenskej poľnohospodárskej knižnice pri SPU v Nitre a Slovenskej lesníckej a drevárskej knžnice pri TU vo Zvolene) prostredníctvom zdieľaných katalógov a databáz. Spoločný nákup, spracovanie a využívanie elektronických informačných zdrojov, osobitne e-kníh. Vybudovanie digitalizačných pracovísk, spoločnú prípravu pracovných postupov pre digitalizáciu a zdieľanie digitalizovaného obsah.
Zdieľaný katalóg umožní spoločné využívanie fondov obidvoch knižníc. Zlepší sa tým dostupnosť tlačených a elektronických zdrojov pre študentov aj zamestnancov oboch univerzít. Nákup spoločnej selektívnej kolekcie e-zdrojov formou trvalej akvizície pomôže zlepšiť ponuku kvalitnej literatúry. Vybudovanie digitalizačného pracoviska ako predpokladu poskytovania služby scan-on-demand, archívnej a konzervačnej digitalizácie v rámci zdieľania fondov v digitálnej forme v prostredí ARL (dostupný skenovací klient, zapracované štandardy, pre-processing, post-processing) tiež prispeje k zlepšeniu dostupnosti informačných zdrojov.
Koordinovaný postup pri implementácii digitálneho repozitára a zlepšenia funkcionalít systému evidencie publikačnej činnosti
Plánované činnosti budú zamerané na prepojenie knižničných databáz a systémov s cieľom podporiť aktuálne trendy vedeckého publikovania, zabezpečiť komplexnosť a kvalitu údajov o publikáciách zamestnancov.
Navrhované riešenia umožnia zosúladiť postupy a činnosti týkajúce sa implementácie digitálneho repozitára; zlepšiť funkcionality modulu pre evidenciu publikačnej činnosti a ohlasov; zefektívniť aktualizáciu údajov, vrátane využívania API rozhraní pre preberanie údajov z externých databáz (ORCID, Web of Science, SCOPUS); zvýšiť kvalitu údajov o publikačnej činnosti v UIS.
Výsledkom bude vytvorenie digitálneho repozitára na platforme knižnično-informačného systému (KIS) ARL, modul Content Server. Korpus bude obsahovať plné texty výstupov tvorivej činnosti zamestnancov členov konzorcia s možnosťou kontrolovaného prístupu na rôznych úrovniach pre rôzne skupiny používateľov (chránené sprístupňovanie obsahu), s možnosťou integrácie scientometrických údajov nad databázou do verejného používateľského rozhrania. Súčasťou subaktivity bude tvorba licenčnej politiky a pravidiel používania. Členovia konzorcia budú môcť neverejnú časť korpusu zdieľať na základe presne definovaných pravidiel.
Cieľom spoločných postupov zameraných na zlepšenie funkcionalít modulu pre evidenciu publikačnej činnosti a ohlasov je zapracovanie vybraných indikátorov hodnotenia vedy, vybraných nástrojov pre identifikáciu osôb a digitálneho obsahu (napr. perzistentné identifikátory) a ďalších doplňujúcich informácií, posilňujúcich transparentnosť vedeckého výskumu, vizibilitu a kredibilitu inštitúcie, vedeckú integritu a etiku. Na strane KIS sa predpokladá dopracovanie efektívneho, systémového mechanizmu preberania ohlasov z, príp. do CREPČ. Implementácia API rozhraní pre preberanie údajov z databázy Web of Science a Scopus a systému ORCID zefektívni pracovné postupy a zvýši kvalitu údajov.
S údajmi o publikačnej činnosti pracuje aj UIS. Používateľské prostredie modulu Publikácie v UIS si vyžaduje korekciu textov a šablón zobrazovacích formátov. Preto sa bude riešiť aj formálna úprava zobrazovacích formátov, príp. rozšírenie údajov, s cieľom prezentovať údaje v správnej štruktúre.
Časová následnosť (etapizácia) realizácie aktivity a podaktivít
Etapa 1: Platobná brána v module ubytovania
Etapa 2: Evidencia projektov
Etapa 3: Dátová analytika vzdelávacej činnosti
Etapa 4: EWP - aktualizácia modulu IIA
Etapa 5: EWP - Implementácia modulu Learning Agreement
Etapa 6: EWP – Mobility FactSheet API
Etapa 7: Európsky študentský identifikátor
Etapa 8: Spoločný prístup k zdrojom akademických knižníc
Etapa 9: Koordinovaný postup pri implementácii digitálneho repozitára