Vytvorenie aspoň piatich spoločných študijných programov, pričom aspoň jeden z nich sa týka študijného odboru, v ktorom jedna alebo viaceré vysoké školy, ktoré ponúkajú spoločný program, vykazujú nadpriemernú výkonnosť v systéme hodnotenia vedeckého výkonu.
Realizuje: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre a Technická univerzita vo Zvolene
Trvanie: Január 2024 – marec 2026
Príspevok k napĺňaniu cieľov Reformy 5 a investície 1 Komponentu 8 POO
Aktivita prispeje k napĺňaniu cieľov reformy komponentu 8, ktorým je zvýšiť výkonnosť slovenských vysokých škôl, podporiť ich diverzifikáciu, profiláciu, inklúziu a spoluprácu so zahraničím, verejným a súkromným sektorom za súčasného zachovania akademických práv a slobôd, vďaka čomu vysoké školy prispejú k posilneniu kvality ľudského kapitálu, sociálnej inklúzii, inovačnému potenciálu Slovenska, vyššej konkurencieschopnosti ekonomiky, k ekonomickému rastu a udržateľným pracovným miestam. Tak isto aktivita prispeje k Reforme 5: Koncentrácia excelentných vzdelávacích a výskumných kapacít, ktorej cieľom je podpora spájania vysokých škôl do väčších celkov, ktoré obstoja v medzinárodnej konkurencii a zároveň budú dovnútra vytvárať súťažné a diverzifikované prostredie a zároveň jej Investícia 1: Investičná podpora pri strategickom rozvoji vysokých škôl. Uvedené bude dosiahnuté zvýšením konkurencieschopnosti univerzít spojením do konzorcia a vytvorením aspoň piatich spoločných študijných programov, pričom aspoň jeden z nich sa týka študijného odboru, v ktorom jedna alebo viaceré vysoké školy, ktoré ponúkajú spoločný program, vykazujú nadpriemernú výkonnosť v systéme hodnotenia vedeckého výkonu.
Opis aktivity
Spoločné študijné programy členov konzorcia poskytnú moderné interdisciplinárne vzdelávanie a následne zvýšia kompetencie absolventov, čo priamo prispeje k zvýšeniu konkurencieschopnosti absolventov na národnom aj medzinárodnom trhu práce. Navrhované spoločné študijné programy vrátane profesijného študijného programu vychádzajú z potrieb zamestnávateľov a reflektujú na požadované zručnosti definovane v sektorových radách.
Efektívne využívanie zdieľaných materiálno-technických aj personálnych kapacít bude v plnom súlade s princípmi, profilom a poslaním konzorcia, tak aby sa zabezpečila kvalita vzdelávacieho procesu v zmysle štandardov.
Medzinárodný rozmer spoločných študijných programov umožní absolventom medzinárodnú skúsenosť a zapojenie do medzinárodných vedeckých tímov, nakoľko univerzity konzorcia v týchto študijných odboroch vykonávajú kontinuálnu vedeckú činnosť a v oblasti hodnotenia (VER2022) strojárske vedy, poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy aj svetový profil kvality.
Niektoré navrhované spoločné študijné programy budú akreditované aj v jazykových mutáciách, aby sa zabezpečilo zvýšenie internacionalizácie konzorcia.
V súlade so schválenými politikami, štruktúrami a procesmi vo vnútornom systéme zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania členov konzorcia (Aktivita 1) budú navrhované spoločné študijné programy akreditované podľa §30 a §35 ods. 14 zákona č. 269/2018 Z.z. v účinnom znení.
Uskutočňovanie spoločných študijných programov prispeje k plneniu hlavného zámeru konzorcia, zvýšenie konkurencieschopnosti slovenských vysokých škôl spoločným zdieľaním kapacít a vedeckých a podporných infraštruktúr.
Univerzity konzorcia zabezpečujú vzdelávanie a vykonávajú tvorivú a umeleckú činnosť v týchto študijných odboroch: Bezpečnostné vedy, Drevárstvo, Ekologické a environmentálne vedy, Ekonómia a manažment, Lesníctvo, Strojárstvo, Umenie, Poľnohospodárstvo a krajinárstvo, Potravinárstvo, Biológia a Biotechnológie.
Univerzity konzorcia tak naplnia aj merateľný ukazovateľ výkonnostných zmlúv pre vysoké školy v tematickom okruhu Integrácia vysokých škôl.
Opis podaktivít
Spoločné študijné programy konzorcia na základe celospoločenských potrieb
Vypracovanie opisov spoločných študijných programov, naplnenie všetkých požadovaných štandardov SAAVŠ pre tento typ študijného programu. Vypracovanie opisu profesijného študijného programu, naplnenie všetkých požadovaných štandardov SAAVŠ pre tento typ študijného programu. Spoločné študijné programy sa zosúladia v zmysle vnútorných systémov nastavených podľa aktivity 1. Vypracovanie študijných plánov tak, aby sa uplatnila akademická mobilita a ciele a výstupy vzdelávania boli v súlade s profilom absolventa. Profil absolventa, jeho vedomosti, zručnosti a kompetencie v súlade so strategickými dokumentami konzorcia. Spoločné študijné programy vychádzajú aj z dostupnosti a odborov stredného odborného školstva tak, aby vznikol ucelený systém vzdelávania pre pôdohospodársku a príbuznú oblasť vzdelávania.
Navrhované študijné programy:
Profesijne orientovaný bakalársky študijný program
- študijný odbor Strojárstvo (VER 2022 – strojárske vedy)
- SPU - svetová kvalita
- TUZVO – významná medzinárodná kvalita
Mechatronika (požiadavka Združenia poľnohospodárskej techniky AGRION)
Profil absolventa: Absolvent vysokoškolského akreditovaného bakalárskeho programu Mechatronika získa všeobecné vedomosti, odborné praktické a metodologické vedomosti z kľúčovej oblasti odboru, pričom je schopný samostatne zvládať technickú a technologickú problematiku v oblasti poľnohospodárskych a lesníckych strojových zariadení. Okrem toho je schopný spracovávať technické podklady, ako sú technické výkresy a schémy, má znalosti nielen z oblasti mechaniky a elektrotechniky, ale aj z iných oblastí ako napr. náuka o materiáloch, diagnostiky a odstraňovaní porúch strojov. Počas štúdia získa zručnosti a dokáže navrhnúť a realizovať riešenia v oblasti poľnohospodárskej techniky, modifikovať a používať metódy, stroje, nástroje a prístroje. Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou, plánovaním, autonómiou, tvorivým a pružným myslením a schopnosťou vhodne prezentovať stanoviská v oblasti poľnohospodárskej výroby a vo výrobných systémoch, dokáže riadiť a organizovať výrobné procesy v oblasti poľnohospodárstva. Absolvent študijného programu má možnosť získať oprávnenie na riadenie obilných kombajnov. Popritom, vzhľadom na väčší rozsah praxe realizovanej na zmluvných firmách, disponuje väčším rozsahom zručností. Na manažérskej úrovni, vzhľadom na získané skúsenosti a poznatky, dokáže riadiť činnosť skupiny pracovníkov pre zabezpečenie poľnohospodárskych prác, nastavenia mechatronických prvkov na pôdohospodárskej a lesníckej technike, údržby a prevádzky strojov. Dokáže využiť poznatky aj z informačno-komunikačných technológií, ovláda činnosti organizačné, kontrolné i kalkulačné.
Inžiniersky študijný program
Agrolesníctvo
- študijný odbor Poľnohospodárstvo a krajinárstvo/Lesníctvo (VER 2022 – Poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy)
- TUZVO - svetová kvalita
- SPU – významná medzinárodná kvalita
Profil absolventa: Absolvent/ka 2. stupňa vysokoškolského štúdia disponuje teoretickými a praktickými znalosťami o nových postupoch využívania krajiny, ktoré integrujú pestovania drevín na poľnohospodárskej pôde v kombinácii s poľnohospodárskymi plodinami či hospodárskymi zvieratami, čím sa stávajú základom multifunkčného prístupu ku krajine. Absolvent nadobudne teoretické znalosti a skúsenosti v agrolesníctve a príbuzných oblastiach ako sú napríklad agroekológia, krajinná ekológia, agronómia, krajinné plánovanie, pozemkové úpravy, kataster nehnuteľností, pedológia, ochrana a tvorba životného prostredia, hodnotenie biodiverzity agrárnej krajiny, environmentálna legislatíva, integrovaná živočíšna výroba, agrochémia, ekológia lúčnych a pasienkových porastov, ovocinárstvo a záhradníctvo, ktoré bude vedieť následne aplikovať v navrhovaní agrolesníckeho systému. Absolvent/ka je schopný navrhnúť projekt agrolesníckeho systému v podmienkach strednej Európe v súlade s platnou legislatívou, disponuje znalosťami pre poradenstvo vlastníkom a užívateľom pôdy, ktorí prejavujú záujem o zlepšenie kvality pôdy, vody a ovzdušia, o sekvestráciu uhlíka a zlepšenie podmienok pre biodiverzitu. Absolvent porozumie komplexným súvislostiam v lesnom hospodárstve, pričom dokáže aplikovať a navrhovať variantné a špecifické riešenia v súvislosti s adaptáciou lesných ekosystémov na zmenu klimatických podmienok.
Presné poľnohospodárstvo a lesníctvo
- Študijný odbor Strojárstvo/Lesníctvo (VER 2022 – strojárske vedy)
- SPU - svetová kvalita/ Poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy
- TUZVO - svetová kvalita
Profil absolventa: Absolvent študijného programu disponuje vedomosťami, schopnosťami a zručnosťami z oblasti pôdohospodárstva, ochrany životného prostredia, manažmentu prírodných zdrojov a krajiny, budovania a využívanie národnej infraštruktúry priestorových údajov, manažmentu geografických informačných systémov, ako aj štátnej správy a samosprávy. Dokáže samostatne tvoriť a riešiť problémovo orientované úlohy, vrátane praktických aplikácií. V oblasti lesníctva absolvent študijného programu Presné poľnohospodárstvo a lesníctvo bude kompetentný plánovať, organizovať, riadiť a vykonávať zber a spracovanie geografických údajov terénnymi metódami a metódami Diaľkového prieskumu Zeme a satelitných navigačných systémov, pripravovať podklady podľa špecifických potrieb hospodárskej úpravy lesov, inventarizáciu a monitoring lesov, vypracovanie programov starostlivosti o lesy, ochranu lesných ekosystémov, sprístupňovanie lesov, manažment vodných zdrojov, optimalizáciu dopravno-ťažbových technológií a ďalších lesníckych činností.
Doktorandský študijný program
Ochrana a využívanie krajiny
- študijný odbor Poľnohospodárstvo a krajinárstvo/Ekologické a environmentálne vedy (VER 2022 – Poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy
- SPU – významná medzinárodná kvalita/Environmentalistické a ekologické vedy
- TUZVO – významná medzinárodná kvalita
Profil absolventa: Absolvent študijného programu Ochrana a využívanie krajiny je vysoko kvalifikovaný odborník s hlbokým vedeckým a praktickým porozumením problematiky ochrany a udržateľného využívania prírodných a kultúrnych zdrojov v krajine, ekosystémov, biodiverzity a ekologickým procesom v krajine. Absolvent si osvojí zručnosti a metódy výskumu zameraného na analýzu ekologickej a environmentálnej kvality krajinných zložiek, metódy ekologickej syntézy, ktoré vedú k návrhom opatrení na ochranu a zachovanie biodiverzity a celkového charakteru krajiny. Získava spôsobilosť samostatne tvorivo koncipovať, upravovať a komplexne riešiť problematiku súvisiacu s teoretickými otázkami ekológie krajiny, biodiverzity a ochrany prírody, s racionálnym využívaním prírodných zdrojov ako aj ekologizáciou vybraných odvetví. V závislosti od témy svojej práce je povinný oboznámiť sa s príslušnými vedeckými metódami a postupmi a aj s potrebnou legislatívou environmentalistiky. Absolvent štúdia je tak schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntéz nových a zložitých konceptov krajinnej ekológie, využívania a ochrany krajiny. V závere štúdia publikuje vedecké práce, ktoré prispievajú pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania na národnej alebo medzinárodnej úrovni. Absolvent nadobúda úroveň a povahu tvorivých činností, podporujú spoločenský pokrok, aj vo väzbe na jeho záverečnú prácu, ktorá preukáže všetky jeho nadobudnuté schopnosti a zručnosti. Pri obhajobe tejto práce preukáže, že dokáže komunikovať so širšou vedeckou komunitou, avšak aj laickou verejnosťou, v oblastiach súvisiacich s analýzou a hodnotením ochrany a využívania krajiny.
Manažment a ochrana zveri
- študijný odbor Poľnohospodárstvo a krajinárstvo/Lesníctvo (VER 2022 – Poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy )
- TUZVO - svetová kvalita
- SPU – významná medzinárodná kvalita
Profil absolventa: Manažment a ochrana zveri zahŕňa nedomestikované druhy zvierat, vrátane voľne žijúcej zveri chovanej v zajatí, ktorá sa geneticky nelíši od tej, ktorá zostala vo voľnej prírode. Absolvent študijného programu ovláda praktickú realizáciu konzervovania v in situ a ex situ podmienkach v zmysle udržateľného využívania a manažmentu populácií ako aj územia, kde sa vyskytujú, s cieľom zabezpečiť trvalé zachovanie ekologickej rovnováhy a sociálnych funkcií v kontexte vplyvu ľudskej činnosti ako jedného z najvýznamnejších faktorov ovplyvňujúcich početnosť a životné podmienky voľne žijúcej zveri. Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a riadenia trvalo udržateľného manažmentu a ochrany zveri. Absolvent má komplexné vedomosti z problematiky biodiverzity a ochrany genofondu vyšších živočíchov s ohľadom na ekologické, ochranárske, chovateľské, výrobné, komerčné, rekreačné a kultúrne aspekty. Ovláda zásady vedeckej práce, ktoré prakticky využíva pri formulovaní cieľov a vedeckých hypotéz, dokáže aplikovať vedecké metódy výskumu, štatistické vyhodnotenie, analýzu a overovanie výsledkov, odborne diskutovať v danej problematike a zaujať kritický vedecký postoj. Absolvent dokáže prezentovať a publikovať dosiahnuté vedecké výstupy a rozvíjať študijný odbor. Absolvent študijného programu disponuje širokým spektrom vedomostí a zručností z oblasti manažmentu zveri, lesníctva, využívania a zveľaďovania poľnohospodárskej krajiny, vrátane detailnejších poznatkov z problematiky trvalo udržateľného poľovného hospodárstva, ktoré vie ďalej rozvíjať vedeckým skúmaním a tvorí tak významný prínos pre vedu a prax v študijnom odbore. Cieľom je pripraviť absolventa študijného programu na takej obsahovej a kvalitatívnej úrovni, aby dokázal teoreticky ale aj prakticky samostatne zvládať problematiku aplikovanej zoológie, vrátane poľovníckeho a ochranárskeho manažmentu živočíchov. Absolventi disponujú komplexnými poznatkami a praktickými zručnosťami nevyhnutné pre ochranu a trvalo udržateľné využívanie živočíchov ako neoddeliteľnej súčasti lesných ekosystémov vrátane agrolesníckych systémov. Navrhovaný študijný program svojou filozofiou vychádza zo študijného odboru lesníctvo, ktorého predmety v nadväznosti na jadro v študijnej aj vedeckej časti odboru zabezpečia potrebné vedomosti, schopnosti a zručnosti pre absolventa.
Inkluzívny dizajn exteriéru a interiéru
- študijný odbor Poľnohospodárstvo a krajinárstvo/Umenie (VER 2022 – Poľnohospodárske, lesnícke a veterinárske vedy )
- SPU - významná medzinárodná kvalita
- TUZVO - významná medzinárodná kvalita
Profil absolventa: Inkluzívny dizajn exteriéru a interiéru je spoločným menovateľom a prienikom krajinnej a záhradnej architektúry a dizajnu nábytku a bývania. Inkluzívny dizajn exteriéru a interiéru je univerzálnym dizajnom pre všetkých, ktorý je prístupný a použiteľný pre čo najširšiu skupinu ľudí, s lepším pochopením rozmanitosti používateľov, s prihliadnutím na ich rôznorodé ašpirácie, potreby a schopnosti. V rámci inkluzívneho dizajnu je nevyhnutné aktívne zapojenie budúcich používateľov a zainteresovaných strán do procesu tvorby v intenciách participatívneho plánovania a tzv. spolutvorby (co-design). Doktorandský študijný program je zameraný na výskum inkluzívneho dizajnu exteriéru a interiéru, pričom študent si môže vybrať špecializáciu na interiér alebo exteriér. Študent so špecializáciou na exteriérové priestory sa vo svojom dizertačnom výskume môže zamerať na rôzne typy exteriérov (napr. verejné priestory, vyhradené priestory, súkromné priestory bývania) a skúmať prístupy, aspekty a atribúty inkluzivity (napr. krajinnú demokraciu, participatívne plánovanie, co-design, dizajn pre znevýhodnené skupiny používateľov a pod.). K integrácii krajinnej architektúry a dizajnu dôjde na prieniku komponovania a tvorby priestoru a navrhovania exteriérového mobiliáru a exteriérových vegetačných prvkov. Študent so špecializáciou na interiérový dizajn sa v rámci doktorandského výskumu môže zamerať na komplexný interiérový dizajn s väzbou na kompozíciu a priestorovú tvorbu interiérov, pričom k integrácii krajinnej architektúry a dizajnu dôjde na prieniku komponovania a tvorby priestoru a navrhovania interiérového mobiliáru a interiérových vegetačných prvkov.
Akreditácia spoločných študijných programov
Akreditačná dokumentácia spoločných študijných programov bude schvaľovaná v zmysle vytvoreného vnútorného systému kvality (Aktivita 1) a následne podaná na SAAVŠ v zmysle zákona o zabezpečovaní kvality vzdelávania.
Opisy spoločných študijných programov budú previazané s tvorivou činnosťou konzorcia a prerokované s externými zainteresovanými stranami, aby sa zabezpečil súlad s požiadavkami praxe.
Budú prebiehať koordinačné činnosti k zabezpečeniu dohody vysokých škôl o spoločnom študijnom programe v zmysle § 54a 131/2002 Z z. zákona o vysokých školách.
Študijný plán pre profesijne orientovaný študijný program bude zostavený s presne stanovenou štruktúrou predmetov tak, aby ich následnosť zabezpečila nielen teoretickú, ale najmä praktickú prípravu pre absolvovanie odbornej praxe a získania potrebnej škály vedomostí a zručností.
Časová následnosť (etapizácia) realizácie aktivity a podaktivít
Etapa 1: Vypracovanie spoločných študijných programov a ich opisov
Etapa 2: Akreditácia spoločných študijných programov